poniedziałek, 25 czerwca 2012

Urodzinowy tort dla mamy





A wiec długo wyczekiwany przepis na tort, który upiekłam dla mamy. Przepis ciekawy, jednak ma pewne haczyki, które zdiagnozowałam dopiero po rozkrojeniu tortu. Truskawkowy placek, w którego skład wchodzi galaretka truskawkowa, nie może być zbyt zimny, bo jest wtedy twardy jak kauczuk, i cały aromat szlag trafia. Przepis też jest amerykański i wydaje mi się, że ich galaretka jest bardziej barwiona i aromatyzowana, bo ja specjalnie nie wyczuwałam w mojej wersji truskawek o kolorze nie wspominając. Dlatego też polecam, dodać do ciasta syropu truskawkowego, min. 3łyżki i tak jak ja to zrobiłam, połowę ciasta zabarwic barwnikiem spożywczym na różowo. W oryginalnym przepisie był jeszcze placek waniliowo-migdałowy, ale ja pominęłam go, gdyż ciasto byłoby za wysokie, może dla tego, że miałam 1cm za małą foremkę. W każdym razie całość wyszła jak chciałam. :)
P.S.: Przed podaniem wyciągnąć z lodówki min. 30minut wcześniej!

placek truskawkowy:
 2 szklanki cukru
84g galaretki truskawkowej
1 szklanka masła(ok. 230g)
4 jajka
2 3/4 szklanki mąki
2 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżka ekstraktu waniliowego
1/2 szklanki zmiksowanych truskawek
2-3 łyżki syropu truskawkowego- opcjonalnie

Utrzec masło cukier i galaretke na gładką, puszystą mase. Wbijac po 1 jajku dalej miskując, jak w przypadku ciasta ucieranego. Połączyc wanilie z mlekiem i w osobnej mmisce suche składniki. Dodawac naprzemiennie waniliowe mleko i mieszanke mączną do masła, o momentu wykończenia sie składników oraz gdy masa na ciasto bedzie gładka. Podzielic ja na pół, jedną połowe wylac do blachy wyłożonej na spodzie papierem do pieczenia i mącznych rantach, drugą zabarwic barwnikiem spożywczym na różowo i wylac do drugiej formy. Piec w 180'C do suchego patyczka.


placek czekoladowy:
 0.875 szklanki mąki
1 szklanka cukru
0.375 szklanki kakao
1 łyżeczka sody
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli
1 jajko
1/2 szklanki maślanki
1/4 szklanki oleju
1 łyżka ekstraktu waniliowego

Przesiać do miski suche składniki, dodać pozostałe do mieszanki mącznej i miksować na średnich obrotach ok. 2 minuty, do połączenia się składników, na jednolita płynną masę. Przelać ciasto do tortownicy wyłożonej na spodzie papierem do pieczenia i omączonych ściankach. Piec ok. 20-35min w 180'C, ale trzeb uważać, żeby nie przepiec placka!

do przełożenia:
1 słoik dżemu truskawkowego, dobrej jakości, najlepiej domowej roboty

Z wystudzonych placków zdjąć papier, a następnie posmarować dżemem i poukładać kolorami wedle uznania, ja dałam różowy na spodzie, czekoladowy i jasny na górę.

"lukier":
250g cukru pudru
250g masła( o konsystencji kremu nawilżającego)
500g mascarpone
1 łyżeczka pasty waniliowej

Cukier utrzeć z masłem na gładką puszystą masę, do zbielenia. Dodać serek i wanilie, miksować, na średnich obrotach do całkowitego połączenia się masy. Pokryć kremem tort i ozdobić wedle uznania. Ja część masy zabarwiłam na łososiowo-różowy i zielony kolor. Uformowałam róże i wycisnęłam listki za pomocą specjalnych końcówek do szprycy.

Inspiracja z :http://sweetapolita.com/2011/01/neapolitan-5-layer-birthday-cake-with-strawberry-frosting/

Ps.: zdj Iga Peruga

3 komentarze: